Kilka osób pytało mnie o to, jak wygląda ślub z Włochem od strony formalnej - jakie dokumenty są potrzebne i gdzie trzeba je złożyć? Przygotowałam krótką ściągawkę dla innych włosko-polskich par, które planują ślub cywilny w Polsce. Znajdziecie w niej listę dokumentów, które potrzebne nam były do zawarcia małżeństwa, a także informacje skąd je uzyskaliśmy i gdzie złożyliśmy.
Jakich dokumentów potrzebowałam ja (obywatelstwo polskie):
1. DOKUMENT TOŻSAMOŚCI
2. AKT URODZENIA - odpis zupełny
SKĄD: Urząd Stanu Cywilnego (odebrałam go w USC w miejscu urodzenia)
KOSZT: 33 zł
Jakich dokumentów potrzebował mój mąż (obywatelstwo włoskie):
1. DOKUMENT TOŻSAMOŚCI
2. AKT URODZENIA - Certificato di nascita - modello multilingue - (akt musi zawierać imiona rodziców- indicazione dei nomi dei genitori!)
SKĄD: Comune w miejscu urodzenia (bardzo możliwe, że można pobrać też w innych comune)
KOSZT: gratis
3. CERTIFICATO DI NULLA OSTA ALLA CELEBRAZIONE DEL MATRIMONIO - zapewnienia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
SKĄD: Ambasada Włoch w Warszawie
JAK OTRZYMAĆ:
1. Pobierz online i wypełnij wniosek Modulo richiesta nulla osta al matrimonio
2. Prześlij skan podpisanego wniosku mailem do Ambasady (statocivile.varsavia@esteri.it) razem z kopiami następujących dokumentów:
- dowód tożsamości
- odpis aktu urodzenia - modello multilingue
- certificato di stato libero - nie pamiętamy, czy ten dokument był niezbędny, jednak można go pobrać online na stronie Comune, więc dla pewności lepiej to zrobić!
3. Odbierz certificato w Ambasadzie (mąż zabrał wszystkie powyższe dokumenty (Modulo richiesta nulla osta al matrimonio, kopia dowodu tożsamości, aktu urodzenia i certificato di stato libero) udając się na spotkanie po odbiór certificato di nulla osta.
KOSZT: 95 zl
WAŻNOŚĆ DOKUMENTU: 180 dni
CO DALEJ?
Zależało nam na ślubie cywilnym w sali, w której miało odbyć się przyjęcie (jest to tzw. ślub plenerowy). Pierwszym krokiem był więc oczywiście wybór sali i jednocześnie Urzędu Stanu Cywilnego. Ślubu udziela bowiem pracownik USC z gminy, w której plenerowy ślub się odbywa.
Skontaktowaliśmy się z USC gminy, w której braliśmy ślub cywilny w celu potwierdzenie daty i godziny.
Kolejny krok to złożenie wszystkich dokumentów i tu do wyboru mamy dwie ścieżki
- a. Złożenie dokumentów w Urzędzie Stanu Cywilnego, w którym bierzemy ślub - jednak jeśli narzeczony/narzeczona nie zna polskiego, w niektórych urzędach musi się to odbyć w obecności tłumacza przysięgłego/wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone na polski. My jednak skorzystaliśmy z opcji b, dlatego nie chcę Was wprowadzać w błąd pisząc jakie konkretnie dokumenty są potrzebne
- b. Złożenie dokumentów w konsulacie/ambasadzie polskiej na terenie Włoch
Potrzebne dokumenty:
1. KOPIE DOWODÓW TOŻSAMOŚCI
2. ZAPEWNIENIA O BRAKU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA
Do pobrania np. tutaj:
3. AKTY URODZENIA
JAK ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?
Na spotkanie umawia się online przez stronę konsulatu (sprawy prawne).
Należy umówić dwa oddzielne spotkania: jedno na nazwisko narzeczonego, jedno narzeczonej. Następnie umówionego dnia pojawiliśmy się razem i złożyliśmy wyżej wymienione dokumenty po uprzednim opłaceniu zapewnień w kasie konsulatu.
KOSZT ZŁOŻENIA ZAPEWNIEŃ: 50€ za osobę, łącznie 100€ (o ile się nie mylę, składając zapewnienia w USC jest to darmowe, jednak należy liczyć się z kosztami tłumaczeń dokumentów/obecności tłumacza przysięgłego przy składaniu dokumentów)
Po mniej więcej dwóch tygodniach zapewnienia dotarły z konsulatu w Mediolanie do USC w gminie, w której braliśmy ślub. Następnie opłaciliśmy ślub cywilny. Pani z USC wysłała nam dane do przelewu. Ślub plenerowy kosztuje 1000 zł + 84 zł za sporządzenia aktu małżeństwa.
Tydzień przed ślubem mailowo przesłaliśmy do USC imiona i nazwiska świadków oraz szczegóły ceremonii (m.in. kiedy będzie grał duet smyczkowy). Resztę dokumentów podpisywaliśmy w dniu ślubu. Nie zapomnijcie tego dnia o DOWODACH TOŻSAMOŚCI.
FORMALNOŚCI PO ŚLUBIE:
1. Odbiór wielojęzycznego aktu małżeństwa w Urzędzie Stanu Cywilnego (ślub odbył się w sobotę, akt był gotowy już w poniedziałek po południu)
Koszt: 33 zł (dla pewności pobrałam odpis zupełny, nie skrócony)
2. Wypełnienie wniosku - Modulo richiesta trascrizione certificato di matrimonio
Do pobrania tutaj:
3. Złożenie przez obywatela Włoch wniosku w Ambasadzie Włoskiej w Warszawie wraz z wielojęzycznym aktem małżeństwa i kopią dowodu osobistego (wcześniej mąż przesłał te dokumenty również na maila Ambasady)
* Inna możliwość: złożenie aktu małżeństwa w Comune we Włoszech
Co dalej mnie czeka?
Zdecydowałam się na zmianę nazwiska, dlatego kolejne kroki to:
1. Wyrobienie nowego dowodu osobistego w Polsce
2. Zmiana Codice Fiscale
3. Wyrobienie nowego dowodu osobistego we Włoszech
4. Wyrobienie nowej Tessera Sanitaria
I w moim przypadku to byłoby chyba na tyle. Ostatni etap mam cały czas przed sobą, bo nie odebrałam jeszcze dowodu osobistego w Polsce (ze starego dowodu można korzystać max. do 4 miesięcy po ślubie). Mam nadzieję, że powyższe informacje Wam się przydadzą. Buona giornata!
Brak komentarzy:
Publikowanie komentarza